Lite grejer på gång

Terminen tuffar på och jag försöker hinna med att utveckla mig själv och mitt slöjdande samtidigt. Här kommer lite foton på diverse alster.

20121122 regnbågskniven 1 20121122 regnbågskniven 2
Jag har börjat på en ny kniv, men inte hunnit så långt… Skaftet består av en mängd provbitar av olika exotiska träslag. Arbetsnamnet är regnbågskniven.

20130200 atomata sax 20130200 automata hjärta moln min allra första20130213 Wenn die sonne scheint till Pär
Jag ska gå kurs i att bygga automatamaskiner! Per Hellforff heter nestorn och jag går kursen som fortbildning. Dreggel…. Kolla in Pers hemsida. Jag kunde inte låta bli utan tjuvstartade lite och gjorde en saxmaskin till textilslöjden, en moln och hjärtmaskin samt en blommor och bin-maskin till en kär kamrat. Blomman hoppar och och ner och biet flyger runt, runt.


20130100 cirka nitti i bastun20121100 låda som tavla20120928 trävärldskartan äntligen färdig
Dags att piffa till slöjdsalen, tyckte jag. Roligt, fyndigt, interaktivt, tankeväckande, pedagogiskt…hoppas jag. Här har vi Cirka Nitti i bastun, 90 grader ska både tempen och vinkeln vara. Ett annat exempel är lådan som är en 3D-tavla med segelbåten.Världskartan med småbitar av trä från hela världen. Känna, klämma, lukta och förundras.


20121120 papperstiger

Provade på lite pappersslöjd; dels för att jag fyndade en fantastisk bok om det i NYC när jag var där, men också som reservprojekt till elever som brutit handen eller som inte kan slöjda av andra själ.

20121200 igloolåda 1
Igloolåda: fyll den med snö, pcka, töm ut och bygg en igloo med bitarna. Om jag tänkt rätt borde igloons yttre diameter bli ca 3 m. Färdig men inte provad.

 

20120913 tolador in the making
Fler tolador på gång! Åk 6 jobbar med böjträ.

Det här inlägget postades i Didaktiskt, Diverse, Filosofiskt, Inspiration, Metall, Projekt, Trä svep. Bokmärk permalänken.

Kommentera

