Didaktiska och pedagogiska uppslag

  • Experimentell arkeologi: Elevgruppen får ett objekt som de ska analysera. Vad är det? Vad används de till? Vilken teknik användes vid framställningen? Vilka material är de skapade av? Gruppen får sedan försöka slöjda ett likadant objekt med samma teknik.
  • Hemlig låda med tema. Eleven får hemlig låda med ett eller flera material som de ska slöjda något av. Teman kan vara Jag, Språk, Frihet, Kaos, eller temaveckans tema.
  • Pilligt att väva korgar i näver/mjölkkartong. Prova att göra en stor i stället, med breda kartongbitar av tex banankartong/flyttkartong!
  • Trä+Metall; vindsnurra med effekt, tex Elton John med snurrande/spelande händer, sjöjungfru med snurrande skjärt. Åk 6 minst.
  • Design; dalahästen är typisk. Hur skulle DIN häst se ut?
  • Träprovarövning; bitar av olika träslag och låt eleverna lukta, känna, slöjda med dem, enskilt. Sedan får de i grupper klura ut vilken träbit det är. Beskriv egenskaper, dela in vetenskapligti hårdast-mjukast, lättast-tyngst, snyggast-fulast, ljusast-mörkast, etc. Kanske låta dem forska i böcker?
  • Polhemsslöjd, kugghjul efter mallar kanske, att såga ut, kanske prata kretslopp. Göra en modell av kolets kretslopp.
  • Slöjda en saga! Läs en berättelse/folksaga och låt dem inspireras.
  • TM+TX, Monster! med saga (samarb. m. Sv?), Kroppsdelar av både trä och textil. Kanske gör åk fem och skänker till fadderbarnen, som får skriva saga om dem?
  • Skuggbilder, typ av skrot eller vad som helst.
  • Broprojektet – med tävlingsmoment: bygg bro av uppsågad läkt. Valfri sammansättning. Den ska klara en given vikt och ha en given höjd. Vilken blir ”billigast”- alltså slukar minst virke?
  • Same, same, but different: sameslöjdinspiration. Basa trä – antingen till en trolltrumma eller en svepask. Pryd med samiska motiv, runor och gudar. Samernas och vår historia. Vad är ett urfolk? Magi, kosmologi, levnadssätt, identitet. Varför heter ask ask?
  • Grupparbete:tema miljökatastrof! Vattennivån stigen som en följd av den globala uppvärmningen. Man har kommit fram till att det bara är hållbart att bygga med organiska material, till exempel trä. Ingenjörstrupperna (elevgruppen) måste designa och bygga modeller av hus som kan byggas i träden. Grupper om tre max fyra elever. Jag gör modeller av träd (tjocka grenar) som jag fäster på någon slags platta. Ritning, planering, konstruktion,
  • Historisk modellslöjd; bygga skalenliga modeller av gamla gårdar eller nutida kartor av hemmakvarteret.
  • Slöjda en känsla: dra en känslobricka ur en påse och uttryck det i slöjd. Redovisa och ställ ut. Årskurs? Typ allt från tre till fem. Kär, arg, ilsken, glad, lycklig, ledsen, förvirrad, förvånad, pigg, sur, trött, stressad, … Kan kombineras med att de får välja ett eller flera material ur en påse! Ja! Tillsammans med textilen! Grupparbete!
  • Värdegrundsslöjd, lite som ”Slöjda en känsla”, men med fokus på värdegrunden.
  • Funktionsslöjd; slöjda med ”fel” hand, slöjda med suddiga glasögon (3D-glajer med smörpapper), med ögonlapp på ena ögat, etc.
  • Ljudlådor, med gamla strängar, tangenter, minitrummor, kanske att de är dolda.
  • Mat och godis i trä och andra material
  • Pepparkaksformar i bleckplåt
  • Musikinstrument – vad låter? fina och fula ljud, spara gamla gitarsträngar och plåtlock
  • Tåg – alla får göra en vagn var, med vissa givna mått så att de kan sättas ihop. Tänk kråkslott.
  • Fulslöjd – gör så fult du kan
  • Kugghjul och kretslopp. Gör en mycket detaljerad ritning på ett kugghjulssystem som grupper får sätta ihop. Systemet ska på något sätt illustrera vattnets eller kolets kretslopp eller liknande. Träets kretslopp jämfört med plastens kanske?
  • Slöjdkalender med viktiga datum: samernas nationaldag 6 februari, otto salomon, carl malmsten
  • slöjdhistoria: homo habilis
  • minnesplakett/pris: alla får göra ett pris; en pokal eller en plakett, med värmebehandlad kopparbit som präglas eller graveras. Bra första metallformning! Kan även vara minnesplakett över någon/något.
  • träprovarövning; såga bitar av olika träslag och låt eleverna lukta, känna och arbeta med dem. Kanske
  • Nörda loss ytbehandling
    –          Äggoljetempera
    –          Finkrossad albark + linolja = rödfärg
    –          Pipett + vått-i-vått-trä = coolt?
    –          Lager på lager, betsa 1gång, 2ggr, 3ggr, etc. Skillnad?
  • Bind din egen bok. Klipp till papper i den form du vill ha, bind omslag med tyg,
  • Gör din egen vaxstämpel till jul. Snida ett skaft i trä, tälj eller eller svarva i något hårt träslag. Gjut en ”slant” i gjutmetall, gärna med 6 mm mdf-skiva. Efter att den stelnat och svalnat filar man den slät och sedan präglar eller så graverar man in sitt mönster. Blir du inte nöjd är det bara att gjuta om. Tänk på att mönstret blir spegelvänt. Skruva i en skruv i skaftet och nyp av så att den sticker ut ca 2 mm. Borra försiktigt ett litet hål i gjutmetallen. Passa in och lägg en klick kontaktlim emellan och skruva in skaftet i gjutmetallen. Klart!
Advertisements
Det här inlägget postades i Återvinning, Didaktiskt, Metall, Slöjd vs. andra ämnen, Trä torrt, Ytbehandling. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s