Utvärdering BÅTAR åk 3-4

Första konstruktionsmomentet för eleverna.
VAD: båten
HUR: mäta, göra ritning, överföra till verklighet, såga, borra, slipa/fila, limma, textil, ytbehandling…
VARFÖR: öva på grundläggande tekniker
LP/KP:

Först gör de en ritning ovanifrån på en båt med sidorna 10×20 cm, sedan mäter de ut och ritar upp fören på båten, som ska vara i 45° vinkel, men ritas genom att markera 5 cm från respektive hörn och mittpunkten på båten.

I en klass fick de börja vartefter de blev klara med det första projektet, vilket betyder att jag var tvucngen att ha samma genomgång nästan tio ggr. Inte bra eller effektivt. I en klass hade jag en slarvig genomgång, vilket fick samma resultat. I den sista klassen hade jag en strikt genomgång som jag hade förberett noga, alla hade linjaler, jag försklarade hur man använde linjaler och rutat papper, vad som var en cm, mm och dm. Alla fick göra varje moment och sedan vänta in de andra, jag gick runt och kollade att alla var med. Vissa som var snabba blev lite otåliga, men detta var väldigt bra för dem som behövde lite extra stöd.

Till sista klassen hade jag med ett exempel som jag själv hade gjort, vilket var bra, tror jag. De fick en bild av vad det skulle bli. Jag tänker avsluta med att visa det finare skeppet, som jag använt precis samma tekniker som de ska lära sig, till att bygga.

Slutsats: förberedd, gemensam genomgång, bäst. Visa på ett exempel bäst.

Sista passet ska avslutas med en båtutställning och fotografering, samt utvärdering, Vad var svårt och lätt, vad skulle de göra annorlunda en annan gång? Förbered inför femman/sexan då de ska använda slöjdrapporten. Jag måste komma på hur jag ska koppla ritningen till båten. Den måste med på utvärderingen på något sätt…kanske följa upp med att de får följa en ritning till något annat bygge.

Det här inlägget postades i Didaktiskt, Trä torrt, Utvärdering av projekt, Ytbehandling. Bokmärk permalänken.

Kommentera

