Brev till föräldrar

Många uppfattar slöjden som ett ämne som kretsar kring att elever lär sig grundläggande hantverk; att kunna sy, lappa, laga, snickra och fixa saker hemma. Till viss del stämmer det. Men det är snarare en trevlig bonus än ett mål i sig.

Slöjdens förtjänster är fler och större än så!

I slöjden lär sig elever att planera, utföra och värdera sitt arbete, välja lämpligt material, lösa problem och reflektera över olika alternativ. I slöjden får eleverna utgå från sina egna upplevelser, uttrycka sig och utveckla sin egen stil. De tränar på att kommunicera både verbalt och ickeverbalt, att interagera med kamrater på nya sätt och presentera och stå för sitt arbete.

Att få ett historiskt perspektiv på människans skapande kraft, se sitt slöjdande genom den egna och andra kulturers synvinkel – och sist men inte minst, att få känna att man kan gör saker själv – är väldigt viktigt för självförtroendet.

Allt detta får eleverna med sig från slöjden.

Annonser
Det här inlägget postades i Didaktiskt, Filosofiskt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s