Slöjd med funktionshinder

  • Anpassa miljön:
    – belysning, bra och rätt
    – placering, sitta bra, rullstolsvänligt?
    – förstärkning av kontur och bakgrund
    – kontraster i fysisk miljö (exempelvis trappor)
    – minska ljud och buller
    – struktur, didaktiskt tänk!
    – låt synskadade lära känna rummet – att duka kan vara bra
    – Position/arbetsplats: tänk på var en synskadad sitter bäst. Hur ska eleven hitta till garderob, hyvelbänk, verktyg?
  • Pedagogiska strategier
    – information – gärna i god tid – J.A.W.S
    – prata och fråga – vad funkar för dig?
    – begreppsuppfattning – vilak intryck har synskadade av ”affär” och ”hav”?
    – P.Y.S – anpassa målen, tex flyta 5 min motsvarar simma 200 m
    – självständighet – låt eleverna prova själva – hitta verktyg, slå sig, misslyckas
    – fokus – ”sluta fokusera på min synskada”
    – ögonbindelslöjd med hela klassen!

Annonser
Det här inlägget postades i Didaktiskt, Verktyg och maskiner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s