Citat om skolan

”Jag anser att en arbetsgivare som vägrar inse att lärare är ett konstnärligt yrke (fyra timmar i direktsändning varje dag – och inför en publik som inte ens är där frivilligt) har straffat ut sig ur samtalet.”  Maciej Zaremba i sin artikelserie i Dagens Nyheter april 2011

”Alla barn har dvd-spelare hemma men alla har inte stövlar.” ~ Okänd

”Det kan räknas som ett miljöfarligt utsläpp att från grundskolan släppa ut elever som inte har fått kunskaper och insikt i hållbar utveckling.” ~ Okänd

”Livet är kort,  bryt reglerna, glöm snabbt, kissa långsamt, älska innerligt, skratta  okontrollerbart och ångra aldrig något som fått dig att  le.” ~ okänd

”Try again. Fail again. Fail better.” ~Samuel Beckett

”Nature has not adopted the young animal to the narrow desk, the crowded curriculum, the silent absorption of complicated facts. His very life and growth depend upon motion, yet the school forces him into a cramped position for hours at the time, so that the teacher may be sure he is listening or studying books.” ~ John Dewey, Schools of tomorrow

Don’t pray in my school, and I won’t think in your church.

”Den som kan något gör det. Den som inte kan något undervisar.” ~ George Bernard Shaw

”Att lära utan att tänka har inget värde. Att tänka utan att lära är farligt.” ~ Konfucius

”Skolslöjdens främsta värde, menar vi, ligger inte i dess omedelbara nytta, även om tillfredsställelsen i att kunna skapa, våra och laga föremål inte ska underskattas. Det är inte heller görandet i sig som är det centrala. Inte ens materialkännedom och vana vid att hantera enkla verktyg och maskiner är tillräckligt för att motivera slöjdens plats på schemat. Ämnets ställning nu och i framtiden bygger snarare på dess bidrag till en allsidig bildning omfattande huvud, hjärta och hand.” ~ Kajsa Borg & Lars Lindström, Slöjda för livet 2008

”Education is an admirable thing – but it is well to remember, from time to time, that nothing that is worth knowing can be taught.” ~ Oscar Wilde

Låt detta vara en gyllende regel; Att förevisa allt för alla sinnen, så långt det är möjligt, det vill säga, saker som är synliga för synen, de som är hörbara för hörseln. Och kan något uppfattas av flera sinnen, förevisa detta för flera sinnen. ~ Jan Amos Comenius, Didactica Magna 1657

Otto Salamon – ”Det är inte träbiten som ska formas utan barnet”

”Om det blåser – bygg väderkvarnar istället för vindskydd”

”Det syns inte på ett välgjort arbete hur lång tid det har tagit”

”Den hand som arbetar skapar en hjärna som tänker.” – Carl Malmsten

Otto Salamon – Det är inte träbiten som ska formas utan barnet-Didactica Magna 1657

Annonser
Det här inlägget postades i Filosofiskt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s