Bågbygge: bågen

pilbåge grundmått

Total längd ca 74″

A = 1″, B = 2″, C = 4″ (och 1″ bred), X= måste vara rak

1: buksida (belly), 2: ryggsida (back), 3: nock, 4: lem (limb)

Bra bågmaterial: ask, hassel, alm, en

Verktyg: täljhäst, bladkniv, slöjdyxa, rasp, fil

Bågsträngen

  • ”16-2” bra storlek på lingarnet, Bockens Lingarn i Forsa säljer
  • 24 trådar per kardel, 2 kardeler
  • stryk på bivax för ytbehandling, och för att trådarna ska fästa ihop med varandra
  • Flemish splint – funkar på alla sorters fibrer
    • börja med öglan (trimma denna starkare än resten av strängen)
  • Gör alltid strängen för lång så att du kan korta den tills den passar
Det här inlägget postades i Pilbågsbygge, Trä torrt, Uteslöjd. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Bågbygge: bågen

  1. Henrik Bylin skriver:

    Hej jag har några fågor om just bågbyggande eftersom jag precis tänkt börja.
    vart på bågen gör man pilhyllan, alltså har man mitten på bågen mitt i handtaget ellet centrerar man kring pilhyllan?
    hur bred planka rekomenderar du på bredaste stället?
    Ska jag limma på en extra förstärkning vid handtaget så att det inte böjer sig med lemmarna?
    och sist men inte minst hur tjock planka rekomenderar du att man börjar med?

    • Marcus skriver:

      Oj så mycket frågor. Jag är ingen expert men kan försöka svara i alla fall.

      Jag har aldrig gjort en pilhylla, men har för mig att det är bara att såga in den strax ovanför greppet. Jag tror inte att lemmarna böjning påverkas nämnvärt, i alla fall inte på en flatbåge, som jag har byggt. Men säker är jag inte. Jag har ingen hylla på min och det fungerar alldeles utmärkt, det handlar mest om att du ska lära dig hur din båge fungerar. Försök fråga runt eller googla på det. Handtaget ska sitta mitt på bågen, så pilen anläggs alltså en bit ovanför mitten, vilket inte spelar någon roll.

      Bra bredd på din första flatbåge: ca 2 tum.

      Hur tjockt ämnet ska vara beror på vilken slags båge du ska göra, men till en flatbåge kan det kanske vara bra att ha 1-2 tum tjockt material. Det spelar stor roll vilket material det är, det ska vara rakt och så kvistfritt som möjligt. Om du gör en båge i ett stycke, en ur-pilbåge, så ska du se till att hitta bitar med barken kvar. barken ska bort, men det är otroligt viktigt att hela den yttersta årsringen på trät är kvar, för det är de hela fibrerna i den som ska utstå mest kraft när du spänner bågen. För att få bra bitar ska man vara på god fot med virkesinköpare, helst någon som vet något om bågbygge. Kolla upp primitivabagar.se och fråga runt.

      • Henrik Bylin skriver:

        Ok Tack så mycket men en fråga till, jag har nämligen börjat tillverka en flatbåge i alm. jag sågade ut en bit ur en gamal planka som var 2# x 1# x 62# ungefär och årsringarna är nästan helt vågräta i kortsidan.
        Men nu til min fråga jag har format bågen frpn ”back” sidan men när jag ska fixa till tjokleken på ”belly” sidan ska jag ta hänsyn till att ringarna bör vara hela ellet bara gjöra snygga platta lemmar. ärsringarna gör nämligen en liten vågform i ena lemmen ca 6 tum in från nocken.
        detta gör att jag inte behöver bryta ringarnas väggar men jag får då ”vågig” lem istället. har du nått tips. jag har försökt komma

      • Marcus skriver:

        No worries mate. Ledsen att jag inte kollat upp denna sida på ett tag, har jobbat arslet av mig.
        Till saken:
        Alm låter bra, 2x1x62 antar jag är måtten i tum (jag skulle skriva 2″x1″x62″ men det är bara en petitess). Nu vet jag inte vad det var för ”planka” du har hittat, men om den var hyvlad eller grovt sågad så är risken överhängande att du inte har den yttersta årsringen intakt, vilket kan göra att bågen inte fungerar alls, utan knäcks. Men har du lite flyt så skulle den kuna funka i alla fall och jag har fel. Men då oroar jag mig en gång till när jag läser att du format bågen från ”back”-sidan, alltså ryggen, sidan du har vänd bort ifrån dig då du skjuter. Ajaj, ojoj. Den sidan ska man som sagt inte forma över huvud taget. All formning sker på buksidan, alltså ”belly”-sidan. Jag fulillustrerar lite här:
        Bågen
        Den översta bilden är din almbit, sedd från sidan. Med mittenbilden försöker jag visa hur bågen, överdrivet, kan se ut efter formning. Ryggsidan är alltså i princip orörd och alltså i princip helt platt. Det som göra att bågen ser mer ”bågig” ut sedan, är att du spänner den. Dels när du tillerar bågen, då böjer den till sig och dels när du har strängat den och skjutit med den ett tag. Du kommer då och då behöva justera strängens längd, vilket kommer påberka både bågens böj, avståndet mellan sträng och grepp och därmed också bågens egenskaper ( hur hårt du måste spänna den, hur den rör sig när den skickar iväg pilen samt, icke att förglömma, hur hårt strängen slår mot din arm när du släppt pilen). Men det där kommer du snappa upp allteftersom.

        Hoppas du fick lite mer klarhet. Fråga mer annars.

      • Marcus skriver:

        Kom på nu att jag nog inte besvarade din egentliga fråga. Utseendet får du koncentrera dig på allra sist, eller det kommer med funktionen, är ett bättre svar. När du grovformat bågen ska du TILLERA den. Se bild: Marcus tillerar sin askbåge
        Man kollar alltså att bågens lemmar drar jämnt över BÅDA lemmarna och över HELA lemmarna. Gör de inte det får man försiktgt fila/sickla/hyvla ytterst lite i taget PÅ BUKSIDAN tills den gör det. Så årsringarna på buksidan behöver inte vara intakta, det är ryggsidans årsingar som ska vara det. En del har ett rutnät bpå väggen bakom bågen när de tillerar så att de lättare kan se skillnaden på lemmarnas rörelse. Ett bra tips.

        Ge aldrig upp! Samuel Becket sade en gång något som jag nu har som motto i min slöjdsal:

        Try again.
        Fail again.
        Fail better!

  2. Henrik Bylin skriver:

    blev nått tokigt där! det jag skulle säga var att det inte verkar vara någon som skickar aktiveringsmail från primitiva bågar så jag kan inte stäälla frågorna där i dagsläget. så jag hoppas du inte tröttnar på mig.
    tack på förhand.
    Henrik

  3. Henrik Bylin skriver:

    helt rätt bågen gick av när jag hade börjat forma ”magsidan” men jag har förhoppningsvis lärt mig en del av det arbetet som ja la ner. Tex hur jag ska motarbeta att lemarna vrider sig fast det känns konstigt att ta bort material på den sidan som vrider sig mot skytten.
    jag sk nog testa lite olika mateial och eventuellt laminera nån långbåge innan jag ger mig i kast med att formpressa. kan vara bra att ha fått en fungerande båge innan jag börjar krångla till det känner jag.
    Tack för tipsen.
    Mvh Henrik Bylin

Kommentera

